zondag 15 maart 2009

22 ste bericht: Naar (onze) bibliotheek 2.0

Na alles nog eens overlopen te hebben, stelt zich de vraag: wat gaan/kunnen we in onze bibliotheek doen met web 2.0 ? Er zijn enorm veel mogelijkheden, zoals we gezien hebben: blog, rss-feed, flickr, social bookmarking, wiki, chat, podcast, LibraryThing, sociale netwerken, last-fm... (ik noem enkel hetgene mij het belangrijkste lijkt), om te komen tot bibliotheek 2.0. Maar wat is nuttig voor onze bib, en wat is haalbaar?

Ik geloof -nu- echt wel meer in ónze bibliotheek 2.0, omdat ik ondertussen een duidelijker beeld heb van wat het zou kunnen worden. (Ondanks het feit dat we zeker niet alles wat we gezien hebben, kunnen verwezenlijken). Wel denk ik dat we al enkele eenvoudige stappen kunnen zetten om onze bib op internet beter op de kaart te zetten, en een nieuw digitaal én sociaal profiel te geven. In onze bib vielen reeds de termen blog, facebook en wiki als eerste mogelijkheden waar we daadwerkelijk mee gaan starten. Een interne denktank buigt zich over het het hoe en wanneer daarvan. Ik denk dat eenmaal we de drempelvrees overwonnen hebben (en dat kan, juist door kleine eenvoudige haalbare stappen te zetten), het ene automatisch op het andere zal volgen en we dan 'vertrokken' zullen zijn. Dat het allemaal niet altijd eenvoudig zal zijn, is daarbij normaal, maar dat geldt voor elke evolutie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten